Pink Oculus, On the Roof Amsterdam, 15 juli 2016
Als iemand een mooie spreekstem heeft, doet dat vermoeden dat de zangstem ook wel dik in orde zal zijn. Dat hoeft echter helemaal niet zo te zijn. Pink Oculus beschikt wel over beide, en kan ook nog eens gruwelijk goed rappen.
Vrijdagavond stond zij op zomerfestival On the Roof, een serie jazzoptredens op een dak van een bedrijfspand in Amsterdam-Noord, een prachtige locatie, voorzien van alle horecavoorzieningen en met een geweldig uitzicht naar alle windstreken. Pink Oculus gaat vergezeld van een trio met haar partner Gino Cochise op drums en invallers Ramon Ginton op gitaar en Ebenezer op bas synthesizer. Haar vaste band is Badjekkah, met behalve Cochise ook toetsenist Mano Yeah, met wie zij ook al haar composities doorwerkt, alvorens die op te nemen.
Pink Oculus laat vanavond vooral haar rockkant horen. Dat zit hem voor een groot deel in de bijdrage van Ginton, die met zijn elektrische gitaar een rauw geluid voortbrengt en flink kan gieren. Cochise is kampioen van de syncope, een verschuiving van het ritme die typisch is voor jazz. De bas synthesizer van Ebenezer brengt zware klanken voort, die de sound bodem geven.
Pink Oculus zelf heeft een makkelijke, soepele stem met een groot bereik waar ze prima mee uit de voeten kan. Haar falset komt goed door. Bij de rockversie van hitsingle Sweat maakt ze halsbrekend virtuoze raps, die behoorlijk streetwise klinken. Hoogtepunten zijn verder een breekbare uitvoering met alleen akoestische gitaar van The makings of you van Curtis Mayfield en een uitvoering van de wereldhit Crazy met alleen begeleiding van een staccato spelende Cochise op basgitaar met explosieve elementen. Het dak gaat er pas helemaal af bij uitsmijter en eigen hitsingle Overdue, waarbij Pink Oculus op extatische wijze aangeraakt lijkt te zijn door de geest. Pink Oculus is klaar voor de grote podia.