Interview Jasper Blom, saxofonist, bandleider, docent en componist, december 2014
"Hij is een van de beste saxofonisten in het circuit." Als een collega dat zegt, is dat een waardevolle kwalificatie. De uitspraak gaat over saxofonist Jasper Blom (1965) en is afkomstig van slagwerker Felix Schlarmann van BRUUT!, als programmeur van Jazzfest Amsterdam behept met een fijne neus voor kwaliteit. Blom wordt vooral in muzikantenkringen zeer gewaardeerd en heeft als docent aan het conservatorium van Amsterdam vele talenten afgeleverd die inmiddels bekender zijn dan hijzelf. Blom maalt daar niet om, hij is gelukkig met een leven vol variëteit als uitvoerend musicus, componist, docent en bandleider.
Deze maand komt Audacity uit, het vierde album uit met zijn The Jasper Blom Quartet, als onderdeel van de tiendelige serie die hij voor ogen heeft. "Ik zie het voor mezelf als opdracht om de band voor langere tijd bij elkaar te houden. Vluchtigheid is me sowieso vreemd. De opzet is om alle tien albums in dezelfde bezetting op te nemen." We hebben het hier wel over een ploeg topmuzikanten: gitarist Jesse van Ruller, bassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink. Met hen dook Blom de Amsterdamse Studio 150 in waar ze met de gerenommeerde technicus Joeri Saal Audacity opnamen. Gastrollen zijn er voor een rappende Lilian Vieira en zanger Ruben Hein.
"Zo'n release is altijd weer een bevalling, erg fijn dat alle meewerkenden dan zo betrokken en toegewijd zijn. Met medeproducer en sparringspartner Frans heb ik uiteindelijk maanden overlegd voor we tevreden waren over het eindproduct. We hebben veel materiaal moeten schiften en voor elk stuk weer nieuwe spelregels moeten vaststellen. De balans schoof steeds op van geschreven noten richting abstractere vormen. Soms gaf ik gerichte opdrachten: 'Martijn, probeer zo anarchistisch mogelijk te klinken.' Of: 'Speel zoals Charlie Watts op zijn oude dag.' Joeri was een baken, hij heeft veel geduld, een enorme focus en bezit een groot inlevingsvermogen. We grijpen met het album terug op de jazzerfenis en willen daarbij experimenteren en de grenzen oprekken. Alle mogelijke invloeden zijn bruikbaar omdat de muzikanten zo veelzijdig zijn." Het resultaat is een heel modern geluid met hier en daar oosterse impulsen, rock, elektronica en hiphop.
De plaat is al vroeg aangekondigd op sociale media en wordt in januari uitgebracht. Hij komt via vele kanalen beschikbaar. "Vroeger moest je een uur fietsen om een plaatje te kopen en iets meer over jazz te leren. Nu kun je alles binnen een tel binnenhalen." Blom wordt nu echt nostalgisch: "Vroeger liet je een bandrecorder op halve snelheid afdraaien en dan speelde je de noten na. Tegenwoordig zijn alle scores te krijgen via internet." De saxofonist benut alle verworvenheden en geniet ervan. Hij kijkt misschien eens om, maar zijn muziek is heel erg van het hier en nu.