Reportage Expression of Art Award, Conservatorium Hotel, 12 juni 2016
De geest van het conservatorium waart nog rond in het Conservatorium Hotel. Geen wonder dat general manager Roy Tomassen geïnspireerd raakte om initiatieven in de muziek te ontplooien. Elke zaterdag- en zondagmiddag zijn er concerten van conservatoriumstudenten van de klassieke en jazzafdeling in de lobby en gisteren werd voor het eerst de Expression of Art Award by The Set Hotels uitgereikt aan enkelen van de jazzartiesten. De prijs ging naar de achttienjarige tenorsaxofonist Gideon Tazelaar en zijn trio.
Tomassen:"Als The Set Hotels met het Hotel Café Royal in Londen en het Lvtetia Hotel in Parijs ondersteunen we zeven kunstvormen, waaronder muziek. In de lobby vinden de jazzconcerten plaats, die steeds een thematiek hebben die is afgestemd op onze horeca en andere kunstvormen, die we exposeren. Met de zusterhotels in Londen en Parijs hebben we gemeen dat we een historisch gebouw bezitten plus moderniteit, wat goede mogelijkheden schept voor verschillende soorten kunst, met nadruk op lokale netwerken."
"Bij het finaleconcert en de uitreiking van de Expression of Art Award by The Set Hotels zijn dan ook veel Amsterdammers aanwezig, naast hotelgasten en bekenden van de uitvoerenden. Dat geldt ook voor de reguliere middagconcerten in de weekends. Onze gasten willen graag locals ontmoeten en de Amsterdammers staan daar voor open. Dat iedereen Engels spreekt, helpt erg. Zelf houd ik erg van jazz, Gideon Tazelaar heeft bij mij echt een snaar geraakt. Het is leuk dat oud-studenten uit de tijd dat het conservatorium nog in het hotel huisde, blijven komen. Sommigen hebben hier hun huwelijksnacht beleefd."
Een van die oud-studenten is Edoardo Righini, inmiddels hoofd Online Learning aan het Conservatorium van Amsterdam en voorzitter van de jury, die verder bestond uit Juan Martinez, artistiek en zakelijk directeur van The Jazzorchestra of the Concertgebouw en Jasper Blom, tenorsaxofonist en docent aan het Conservatorium van Amsterdam. Righini: "Wij waren gedrieën overtuigd geraakt door de kwaliteiten van Tazelaar, die samen met het Mateusz Pulawski Quartet en het sextet van trompettist Tom Ridderbeeckx tot de finalisten behoorde. Op het conservatorium had er al een voorselectie plaatsgevonden uit dertig aanmeldingen van vierdejaars- en masterstudenten. We hebben bij de jurering een aantal criteria gehanteerd voor de beoordeling, waaronder techniek, expressie, originaliteit en interactie. Bij Gideon blijf je luisteren, vanwege de verrassende wendingen die zijn muzikale verhaal neemt. Hij probeert niet te overtuigen, maar met zijn presence en spel maakt hij je blij. Communicatief is hij sterk. Je hoort Sonny Rollins en John Coltrane, die zitten er duidelijk in, maar je hoort vooral Gideon Tazelaar."
Na bekendmaking van de prijswinnaar speelt Tazelaar met zijn trio nog een set. Hoewel de band vanuit een onbekende situatie ineens op het podium staat, spelen ze uiterst geconcentreerd. Het is duidelijk dat Tazelaar de gerenommeerde saxofonisten in de nek staat te blazen. Wat staat die jongen lekker losjes en gemakkelijk te spelen. Ongelooflijk dat een zo jong iemand zoveel muzikaal gezag uitstraalt. Wat een beheersing en een feel.
Hij is er zelf beduusd van:"Ik ben mezelf niet heel bewust van mijn kunnen. Als ik al die grote musici hoor, dan besef ik hoeveel ik nog tekort kom, dat weegt voor mij zwaarder dan complimenten. Ik had er niet over nagedacht dat ik de prijs kon winnen, daarop had ik toch geen invloed. Ik houd me sowieso niet zo bezig met wedstrijdelementen. Ik wil in New York gaan studeren, daarvoor wil ik het prijzengeld gebruiken. Momenteel ben ik me aan het oriënteren op een opleidingsinstituut. Ik heb al les gehad in New York van Lee Konitz, betere bronnen heb je niet. Ik besef dat het in New York stikt van de musici, maar de anonimiteit van zo'n wereldstad trekt me juist. Dit is wat ik wil."