EvenSanne, Bimhuis Amsterdam, 31 mei 2017
De kunst in de jazz is, om een eigen, herkenbaar geluid te ontwikkelen. Dat is misschien een open deur die in alle kunsten geldt, en ook daarbuiten, maar in de jazz is het een wezenskenmerk. Karakter gaat boven skills. EvenSanne beschikt over beide, dat blijkt op hun nieuwe album What if en ook op het podium van het Bimhuis, waar het album vanavond gepresenteerd wordt.
De naam EvenSanne is samengesteld uit de namen Eran Har Even en Sanne Huijbregts, die samen de basis van de band vormen en respectievelijk de gitaarpartijen en de vocalen plus klokkenspel verzorgen. Aanvullende bandleden zijn slagwerker Jeroen Batterink en Itai Weissman op ewi, een elektronisch blaasinstrument.
What if is gerealiseerd dankzij het benodigde geldbedrag dat The Keep an Eye Foundation beschikbaar stelde, een organisatie voor talentontwikkeling in de kunsten. EvenSanne heeft zich hiervoor wel in de kijker moeten spelen bij een jury van jazzprofessionals, die hen verkoos boven andere acts.
Het karakter van EvenSanne zit hem in de combinatie van bijzondere en gangbare instrumenten, en zeker ook in de stem van Huijbregts, die tot ijle hoogten reikt en herinneringen oproept aan Kate Bush. Mogelijk klinkt zij nog vrijer, waarbij zij als een vlinder van noot tot noot fladdert. Haar legato is vloeibaar en vlug als kwikzilver. Jammer dat haar zang verzandt in het groepsgeluid.
Qua stijl klinkt EvenSanne als pop, soms als jazz en dan weer als fusion, maar vooral als EvenSanne, een groep met een eigen karakter dus. Het enige niet originele materiaal komt vanavond van Radiohead, een band waaraan meer jazzartiesten inspiratie ontlenen. De zaal wordt de adem benomen als Har Even en Huijbregts samen een al ouder nummer brengen met naast een liedvorm stemimprovisaties en sologitaarspel. Daarmee is de band terug naar af, als het duo EvenSanne.