Interview Benjamin Herman, altsaxofonist en componist,
14 januari 2014
"Ik heb mijn saxofoon speciaal voor de foto meegenomen, anders herkennen ze me niet", zegt hij tegen de Paroolfotograaf. Je zou altsaxofonist Benjamin Herman kunnen kennen van optredens in De Wereld Draait Door en de uitverkiezing tot best geklede man 2008 met zijn 'cool chique stijl', al dan niet met instrument. Als bandleider van 's lands hipste dansband New Cool Collective speelt hij zich al twintig jaar in de picture. Het gaat Herman vooral om de muziek, met een combinatie van muzikale relevantie en een hoop plezier.
Hij heeft zojuist zijn zeventiende soloalbum uitgebracht, een cd die deels in kunstenaarssociëteit De Kring in Amsterdam is opgenomen en deels in Studio/K op Jazzfest Amsterdam. Herman: "Op mijn vorige plaat Café Solo stonden al twee nummers die in De Kring tot stand waren gekomen. Ze vroegen daar om een speciale opname om hun negentigjarig bestaan te vieren. Die is er gekomen, maar alleen als exclusieve editie voor Kringleden. De soloplaat die nu uit is en gewoon Live heet, is voor iedereen verkrijgbaar."
Herman speelt sinds 2007 twee keer per maand jamsessies in de De Kring. Je moet daar lid zijn, en muzikanten kunnen op uitnodiging aanschuiven. "De Kring is erg belangrijk voor me. Ik kan er veel jonge muzikanten ontmoeten en met ze spelen. Ik krijg veel ideeën van sessies en kan stukken uitproberen. Belangrijk is ook dat je er kan blijven hangen. In Londen ga ik vaak naar private clubs, daar heerst eenzelfde sfeer, met relaxte bezoekers en latere sluitingstijden." Op Live hoor je veel rumoer en applaus uit het publiek. "Dat is bewust op de plaat gekomen en vind ik juist leuk. Het is in De Kring heel anders dan in het Concertgebouw. Opvallend is dat er applaus op de verkeerde momenten klinkt."
Herman speelt met gelouterde muzikanten, maar ook met jonge honden. Bij de opnamen van Live kwam toevallig de legendarische percussionist Nippy Noya langs, die een nummer meespeelde. Ook de jonge rietblazer Joris Roelofs liet zijn gezicht zien en leverde een indrukwekkende bijdrage. "Ik voel vaak de hete adem in mijn nek", zegt Herman, als het gaat over nieuwe gezichten in de muziek. "Ken je Gideon Tazelaar? Die is pas zestien, maar een monster. Die jonge gasten zijn niet alleen technisch begaafd, maar uiterst muzikaal, als sponzen. De sessies filteren zichzelf uit: de goeden komen bovendrijven, de slechten verdwijnen vanzelf." Zangeressen houdt Herman het liefst buiten de deur. "Die vragen te veel aandacht. Bovendien: ík ben de zangeres."
Herman is blij met de sound van Live. "Ik heb er plaatgalm opgezet, dat doe je met speciale jarenzestigapparatuur." Hij werkt al jaren met technicus Joeri Saal in de Amsterdamse Studio 150. Als eigenaar van label Roach Records en als producer heeft Herman alles zelf in de hand. "Ik heb besloten om het precies te doen zoals ik wil. Ik doe nu dingen die voorheen onbespreekbaar waren. Vroeger bij een andere platenmaatschappij had je ruzie over budgetten of over de behandeling van muzikanten. Sinds tien jaar doe ik mijn eigen producties, ik ben een heel oeuvre aan het opbouwen."
"Voor Live kon ik uit een groot repertoire kiezen, er waren heel veel opnames. Ik heb niet alles gebruikt, want ik wilde dat iedereen op elk nummer goed uit de verf kwam, dat was een criterium. Van drummer Han Bennink heb ik geleerd dat een nummer één hoogtepunt moet hebben, ongeveer in het midden, dus niet tien hoogtepunten. Daarop heb ik ook geselecteerd. De plaat bevat vooral standards en er zijn twee eigen nummers."
Op de cd speelt het kwartet van de altsaxofonist, met als nieuweling toetsenist Miguel Rodriguez, verder contrabassist Ernst Glerum en drummer Joost Patocka. "Voorheen met het trio zonder Miguel kon het alle kanten op. Ernst kon de boel flink op lopen naaien. Daar genoot ik van, maar ik ervoer ook veel druk als solomuzikant, ook de anderen trouwens. Als een van ons soms zijn dag niet had, zakte het geheel als een kaartenhuis in elkaar. Er zat veel meer spanning op, dat is met Miguel erbij anders. Met zijn vieren ben je meer one of the guys." Dat is echter te veel bescheidenheid voor een man met zoveel charisma en visie, die tijdens het interview uiteraard onberispelijk gekleed was.
Cd Live van Benjamin Herman Quartet, Roach Records