All Ellington

Interview rond concertserie All Ellington met initiator en trompettist Eric Boeren en slagwerker Frank Rosaly, jongste deelnemer

Uit wiens oeuvre valt meer te putten en welke jazzcomponist heeft een grotere betekenis dan Duke Ellington, van wie iedereen wel een melodie kan meefluiten. Als je een thema van een jazzstandard herkent is er een redelijke kans dat die van hem afkomstig is, al dan niet in gezamenlijkheid met zijn muzikale partner Billy Strayhorn. De van oorsprong Brabantse trompettist Eric Boeren onderkent het belang van Ellington en initieerde een project onder de naam All Ellington, met regelmatige optredens in Zaal 100 in de Staatsliedenbuurt en in het Bimhuis. Vanavond is de feestelijke afsluiting van het jaar in het Bimhuis met bekend en onbekend werk van Ellington, met een speciaal tintje. 

Alle tien betrokken musici zijn vanavond in hun thuishaven Amsterdam aanwezig, wat vrij bijzonder is, met zoveel buitenlandse activiteiten. Slagwerker Frank Rosaly uit Chicago is een recente aanwinst in het Amsterdamse muziekcircuit, hij is bij All Ellington de vaste vervanger van Michael Vatcher, die terugkeerde naar de Verenigde Staten. Boeren en Rosaly vertellen over het project, en zij doen dat met groot enthousiasme. 

Boeren: “Het begon allemaal in 1992, toen ik voor een maand de vaste jamsessieavond in het oude Bimhuis aan de Oude Schans leidde. Het Bimhuis wilde iets speciaals doen op de laatste avond van het jaar en ik dacht al snel aan Ellington, behalve componist ook pianist en bigbandleider. Ellington heeft zoveel tunes en wat Beethoven voor de klassieke muziek is, is hij voor de jazz. Ik herinner me dat ik extra geld vroeg omdat we als octet met acht man de sessie openden. Mijn idee lukte en de avond was een groot succes, met een volle bak. Het programma had toen al de titel All Ellington. Vijf jaar geleden kreeg ik een carte blanche om een avond samen te stellen in Zaandam en toen dacht ik weer aan All Ellington, ook met een octet, en ook dat werd een succes. Vervolgens kreeg het project een vaste vorm met regelmatige optredens in Zaal 100 en in het Bimhuis.” 

De groep bestaat inmiddels uit tien man. Rosaly is er sinds afgelopen september bij en stond voor de onmogelijke opgave om de markante en gezichtsbepalende Vatcher op te volgen. Rosaly: “Vatcher is een van mijn favoriete drummers en ik kijk erg tegen hem op. De manier waarop hij swingt zou ik nooit kunnen evenaren, ik was ook nooit een echte swinger. Ik heb lopen peinzen hoe ik het moest aanpakken en besloot in zijn geest te spelen, met zijn open benadering en verbindende kracht, en tegelijkertijd mezelf te zijn en het op mijn manier te doen. Eric Boeren gaf me daarbij vertrouwen. Boeren: “Een ander als opvolger van Vatcher kwam niet bij me op. Ruim tien jaar geleden was ik voor optredens in Chicago en toen viel Frank me op door zijn openheid, lichtheid, lenigheid en veelzijdigheid. Vorig jaar vestigde hij zich in Amsterdam en afgelopen najaar was het voor mij duidelijk: Vatcher ging, Frank kwam.”

Boeren en Rosaly leggen uit wat belangrijk is bij het samenwerken in zo'n grote groep. Het is een proces waarbij je het in muzikale zin eens moet worden, waarbij iedereen zijn plek moet vinden en zijn sterke punten moet kunnen inzetten. Een band is altijd op zoek naar zijn eigen sound en volgens Boeren loopt het pas sinds enkele jaren zoals hij het graag ziet. Rosaly voelt zich nu al op zijn plek: “Er is een gezonde spanning in de groep, terwijl iedereen zich moet voegen. Dat was ook al zo in de bigband van Ellington, waarbij het leek alsof de drummer verdween in het groepsproces. Het werk van Ellington behoort tot mijn bagage en heeft altijd mijn muzikale beslissingen beïnvloed. In Amsterdam zie ik een grote reflectie op de jazzhistorie, met integratie van oude en nieuwe ideeën, waarbij de muziek geherdefinieerd wordt. Er is hier een diep begrip.” 

Vanavond in het Bimhuis zal blijken hoe dit in het spel op het podium uitwerkt. Boeren verklapt alvast dat er weer overbekende klassiekers op het programma staan, naast obscuur werk. Ook heeft hij een aantal medleys samengesteld. De avond krijgt een speciaal tintje doordat de favoriete nummers van Huub van Riel worden gespeeld; die nam onlangs na veertig jaar afscheid als mister Bimhuis.

 

Alle publicaties