Publicaties‎ > ‎

Tini Thomsen

Interview Tini Thomsen, baritonsaxofonist, basklarinettist, componist,
19 januari 2016

In haar werk kan het er chaotisch aan toegaan, maar ze komt altijd met een muzikale oplossing. Voor baritonsaxofonist en basklarinettist Tini Thomsen is wanorde onlosmakelijk verbonden aan creativiteit. Soms werkt die tegen haar, maar vaak ontstaan ook mooie dingen.

Dat was twee jaar geleden zo, toen de Duitse haar debuutalbum MaxSax opnam en een verpletterende entree maakte als soloartiest. Zowel energieke rockers als intellectuele jazzcats omhelsden de plaat en de pers sprak lovend. Thomsen speelt hier baslijnen, ritmes en melodieën op haar bartionsax die de geïnteresseerde luisteraar niet onberoerd laten en gitarist JB Meijers plus een onverzettelijke ritmesectie doen de rest.

Eind maart komt Thomsen met de opvolger, die grotendeels in het verlengde van MaxSax ligt.  "De eerste plaat werd laagje voor laagje geproduceerd, nu hebben we meer een livesound willen creëren, ontwikkeld dankzij de optredens. We hebben alles gezamenlijk opgenomen, waarbij alleen de slagwerker apart zat. De muziek is wat ingewikkelder dan voorheen, met uitgebreid akkoordenwerk. Wel zitten er weer een paar lekkere catchy tunes in met hitpotentie. De bezetting is nu anders, jammer, want ik werk graag zoveel mogelijk met dezelfde mensen. Ik ben heel blij met de inbreng van altsaxofonist Nigel Hitchcock, die een grote reputatie geniet als topsessiemuzikant en de bandsound compleet maakt. Ik ben nog in onderhandeling met een groot Duits label, en streef ook naar een release op vinyl. Een rondreis met het album volgt in Duitsland."

Tegen die tijd heeft Thomsen er een tour opzitten met het New Rotterdam Jazz Orchestra. "In dat orkest maak ik onderdeel uit van de bassectie met contrabas en tuba en krijg ik verder af en toe een solootje." Toen ze bij Dr. John in de blazerssectie zat, mocht ze veelvuldig soleren en speelde zich daarmee flink in de kijker, niet in het minst bij de pers. Optredens bij Matthijs van Nieuwkerk volgden. 

"Ik ben ook vaste invaller bij New Cool Collective, in de plaats van David Kweksilber, die druk is met zijn eigen carrière." Bij het Metropole Orkest is ze sowieso een vaste waarde, en de weelde is zo groot, dat Thomsen af en toe moet kiezen bij welk ensemble ze zich vervoegt. Ze neemt komende zomer ook deel als arrangeur en stilist aan een suite uit Peter en de Wolf op het Jazzbaltica Festival en doet een aantal concerten in het kader van de MTV Unplugged Tour in de Duitse versie. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is ze ook nog actief in The Kyteman Orchestra.

Met haar chaotische hoofd moet ze in Nederland alles zelf regelen, in Duitsland werkt ze met een manager. Een ongeleid projectiel is Thomsen niet, het is de creativiteit die de boventoon voert, ondanks of misschien wel dankzij de chaos.