Publicaties‎ > ‎

Teun Verbruggen

Interview Teun Verbruggen, slagwerker, componist, entrepeneur, bandleider Warped Dreamer, 1 oktober 2016

Inleiding
Twee Noren en twee Belgen zorgden afgelopen jaar voor een sensatie in de jazzwereld. Onder de bandnaam Warped Dreamer kwamen zij met vrije improvisaties, waarbij zij allen naast hun akoestische instrumenten elektronica gebruiken. Oprichter, bandleider en drummer Teun Verbruggen is fier op de successen die het viertal inmiddels boekte met concerten en cd. Warped Dreamer bestaat verder uit trompettist Arve Henriksen, gitarist Stian Westerhus en toetsenist Jozef Dumoulin.

Wat kenmerkt je werk?
"Vrije improvisatie: we maken in het geheel geen afspraken. We gebruiken op een organische wijze veel verschillende stijlen. Onze muziek gaat van ambient naar heavy rock en van de sfeer van Noorse fjorden naar trash underground, dat alles gepaard aan veel elektronica."

Waarin wil je je onderscheiden?
"We willen aparte muziek maken, die nog nooit is gehoord. Je mag er geen etiket op kunnen plakken. We willen nieuwe muziek maken."

Wat wil je communiceren met je muziek?
"We streven ernaar muziek te maken waarin de mensen kunnen worden meegezogen. Als we bij het publiek vraagtekens opwerpen, dan is onze missie geslaagd."

Heb je het gevoel dat je in een traditie staat?
"Met Warped Dreamer staan we niet echt in de jazztraditie. We staan hoogstens in een soundtraditie van bands als Sugar Silent en Food, die deel uitmaken van de Noorse improscene. Onze muziek is niet alleen maar mooi, er zitten ook haken en ogen aan, dat is misschien een ruw Belgisch randje. Persoonlijk put ik veel uit jazz, ik luister nog steeds naar musici als Parker, Coltrane, Miles en Rollins, dat is een deel van mijn opleiding."

In hoeverre ben je cultureel ondernemer?
"Tsja, dat is echt een woord van deze tijd hè, ik vind het een vies woord. We zijn allemaal ondernemer als we muziek spelen, dat is een deel van ons bestaan. Ik stamp graag dingen uit de grond, zo ben ik eigenaar van platenlabel Rat Records en heb ik een eigen venue in Brussel. Daarnaast organiseer ik geregeld events, niet alleen voor de muziek, maar ook in connectie met beeldende kunst."

Hoe breng je je muziek bij de mensen onder de aandacht?
"We maken veel gebruik van sociale media, zoals Facebook. Met grafische ontwerpers werk ik samen bij het ontwikkelen van flyers en affiches. Als kind heb ik vroeger veel getekend, daarna ben ik de muziek in gegaan, maar inmiddels heb ik dat tekenwerk weer opgepakt en doe ik veel aan grafiek. Mijn liefde daarvoor ligt op hetzelfde niveau als de muziek. Momenteel volg ik lessen zeefdruk en houtsnede. Verder bereik ik mijn publiek door het geven van interviews, het uitbrengen van lp's en cd's en het organiseren van releaseparties en events."

Waarom zouden de mensen naar jouw muziek moeten luisteren?
"Ze moeten helemaal niets, maar ze kunnen meegezogen worden in filmische muziek, die één lange improvisatietrip is die langs verschillende werelden en stijlen voert."

Welke ambities heb je voor de komende tien jaar?
"We zullen met Warped Dreamer heel selectief zijn in de venues waar we optreden. Voorop staat, dat er goede luistercondities zijn, de band moet optimaal tot zijn recht kunnen komen. We willen geen touringband worden, het moet fris blijven. We hebben alle vier ook andere projecten en daar moet ook ruimte voor zijn. Inhoudelijk willen we steeds dieper gaan in de muziek en meer vertrouwen kweken." 

Welke concrete plannen heb je voor de komende tijd?
"Met Warped Dreamer hebben we geen gigs staan. Wel ben ik nu bezig om te luisteren naar opnames van de afgelopen concerten, om die uit te brengen. We hebben veel recensies op onze concerten en cd gekregen. We hebben op het Moers Festival  gespeeld, waar we opgepikt zijn als een revelatie. Ook hadden we een artikel in Downbeat. Ik verwacht daarom dat er de komende tijd wel dingen op ons pad komen."

Welke ontwikkelingen zie je in het jazzklimaat in Nederland en België?
"Ik zie veel zeer getalenteerde mensen rondlopen met een persoonlijke visie en goeie artistieke output. Punt is alleen dat er veel musici zijn en steeds minder middelen, minder subsidies, minder speelplekken. Het is momenteel erg moeilijk om van de muziek te leven, daar heb ik schrik voor. In Nederland ben ik gecharmeerd van bands als Cactus Truck en de Amsterdamse improscene in zijn geheel, in België denk ik aan acts als De Beren Gieren."

Hoe ziet de toekomst van de jazz er uit en welke rol wil je daarin spelen?
"De muziek zal altijd haar weg vinden, met of zonder subsidie, zoals water zijn weg vindt, omdat zij uit de mensen zelf komt. In praktische zin is het een vraagteken hoe zich de markt van lp's, cd's en downloads zal ontwikkelen. Ik wil de mensen een mooi object blijven aanbieden, wellicht kan artwork bij een release apart worden uitgebracht, bijvoorbeeld in de vorm van een zeefdruk. Zelf wil ik in de toekomst verschillende rollen spelen: ik wil een vernieuwende musicus zijn, die mensen kan inspireren. Ik wil mijn eigen label Rat Records verder ontwikkelen qua visibiliteit en de distributie verbeteren. Daarnaast hoop ik dat mijn nieuwe venue in Brussel een rol van betekenis zal spelen. Ik ben inderdaad toch ook cultureel ondernemer."