Publicaties‎ > ‎

Robin Nolan

Interview Robin Nolan in het kader van festival Django Amsterdam,
18 januari 2017

Amsterdam is drie dagen het middelpunt van de internationale gipsyjazzwereld. Eerdere versies van het festival rond de grondlegger van het genre, Django Reinhardt, vonden plaats over de hele wereld, onder andere in Las Vegas. De Britse gitarist en medeorganisator Robin Nolan kreeg het idee om het evenement in Amsterdam te houden omdat daar een levendige scene is. Dit weekend is de derde editie van Django Amsterdam.

"Dat gebeurt op twee locaties: Kapitein Zeppos en het Tobacco Theater (voorheen Comedy Theater), vandaag, zaterdag en zondag. We doen twee concerten op een avond en zondag hebben we een matinee. Ik ken iedereen in de scene. Velen wonen in Nederland, onder wie veel Sinti zigeuners. Het is voor allen comfortabel om het festival in Amsterdam te houden, dat geldt eveneens voor de internationale acts. Eerder hadden we musici uit Tokyo, nu uit Brazilië."

"Vorig jaar waren we overboekt met reserveringen, daarom hebben we nu het Tobacco Theater erbij. In Kapitein Zeppos gebruiken we Claire's ballroom boven het café-restaurant, daar is genoeg ruimte. In het café-restaurant is livemuziek met vrije entree, die door gitarist Irene Ypenburg verzorgd zal worden, om de sfeer er goed in te brengen. We hebben ook afterparty's in Kapitein Zeppos. De gitaristen Paulus Schäfer en Fapy Lafertin zullen workshops geven, waar iedereen zich voor kan intekenen. Ook is er een vioolworkshop met Tim Kliphuis. Daarnaast wordt alles via een live stream wereldwijd uitgezonden."

"We zijn erg blij met de aanwezigheid van Stochelo Rosenberg, hij geldt als de onbetwiste nummer één, met zijn uitmuntende techniek en muzikaliteit. Alle gitaristen in het genre kijken naar Stochelo, omdat hij Django het meest  benadert. Met zijn broer Mozes is hij een volkomen eenheid. Hij heeft een enorme klasse en is als een muzikale Rolls-Royce."

"De legendarische Lafertin vertegenwoordigt de old school, de mensen zijn bekend met zijn geluid. Hij refereert aan de vroege, akoestische Django met Hot Club de France. Hij speelt als een meester, met veel melodie."

"Schäfer is meer iemand van de jongere generatie, hij komt in de buurt van de sound van het Rosenberg Trio. Schäfer opereert ook in andere genres, zoals bebop, die hij op een eigentijdse wijze interpreteert." 

"Het Bina Coquet Trio uit Brazilië heeft weer een heel andere sound, met zijn technische fraseringen en vurigheid. Zij hebben een heel eigen identiteit, zitten vol humor en nemen veel muzikale risico's."

"Violist Tim Kliphuis speelt vooral in de stijl van Stéphane Grappelli. Hij heeft een goede intonatie en een mooie sound, waarbij hij erg kan swingen. Ook heeft hij veel charme."

"Wat mijzelf betreft: ik heb mijn eigen weg wel gevonden. Sowieso heb ik nooit iemand gekopieerd. Van huis was ik niet bekend met gipsyjazz, ik groeide op met de muziek van mijn ouders, The Beatles en The Stones. Ik gebruik veel blues, aan de andere kant heb ik veel humor. Soms speel ik atypische songs, zoals popnummers uit de jaren tachtig. Mijn nieuwe album, dat ik op Django Amsterdam presenteer, bevat covers van AC/DC, alles in de stijl van de gipsyjazz. Daarop werk ik met mijn eigen trio, met bassist Arnoud van den Berg en mijn broer Kevin op ritmegitaar. Ik speel ook graag met anderen, zoals saxofonist Benjamin Herman en jazzzangeres Kim Hoorweg, met wie ik albums opnam. Jarenlang stond ik op het Leidseplein met mijn muziek, daar heb ik tot in het oneindige kunnen oefenen. Zo kwam ik in contact met George Harrison, met wie ik samenspeelde. Je herkent altijd Django in mijn spel. Van Django Amsterdam verwacht ik dat het een beleving zal zijn, een culturele ontmoeting. De beste gipsyjazz uit de wereld is hier vertegenwoordigd."