Publicaties‎ > ‎

Michael Moore

Michael Moore & gasten, Theater de Roode Bioscoop, 15 december 2016

Het is klein, het is intiem, het is sfeervol. Theater de Roode Bioscoop aan het Haarlemmerplein is een van de leukste podia van Amsterdam. Brigitte Kaandorp, Freek de Jonge en Maarten van Roozendaal speelden hier met veel plezier. In de serie Laboratoire Artistique Sans Limite treedt rietblazer Michael Moore drie achtereenvolgende avonden op met verschillende gasten, nog tot en met zaterdag. Onder meer de zangers Tim Knol en Henk Hofstede en slagwerker Han Bennink gingen hem voor, Typhoon volgt in januari. 

Vanavond vult Moore zijn carte blanche in met de Paul Berner Band, met Berner op contrabas en de gitaristen Peter Tiehuis en Ed Verhoef. Het ontbreken van een drumstel voelt niet als een gemis, integendeel, het blijkt een weldaad muziek te horen zonder een dwingende beat. De aldus ontstane kamermuziek biedt veel openheid en lichtheid, waarbij alle instrumenten optimaal tot hun recht komen. Het spel met twee gitaristen werkt heel goed, waarbij beiden hun sound afwisselen met effectpedalen. Zij geven alle ruimte aan Moore, die met altsaxofoon en klarinet een zalving van de oren verzorgt en melodieën met variaties speelt. Wat een prachtige, velours toon heeft die man toch. Brenner zorgt voor een soepele, maar stevige bodem onder het geheel en kan melodieus uit de hoek komen, waarbij hij aanwijzigingen geeft voor solo's van de anderen.

Het repertoire van vanavond is grotendeels gebaseerd op het album Rubber soul van The Beatles uit 1965. Berner vertelt dat hij de elpee als dertienjarig jochie direct na de release cadeau kreeg en dat het een echt album was, niet zozeer een serie hits. Volgens hem werden The Beatles hiermee volwassen. In de uitvoeringen van vanavond blijkt de compositorische kracht van de nummers. Afsluiter en hoogtepunt Michelle wordt zachtjes meegezongen door toehoorders en als de laatste klanken uitsterven klinkt er vanuit het publiek een welgemeend 'briljant!'