Publicaties‎ > ‎

Matteo Mijderwijk

Interview Matteo Mijderwijk, toetsenist, componist, improvisator,
21 maart 2017

Hij is een nieuw toetsenwonder, vooralsnog in Nederland, maar met internationale potentie. Matteo Mijderwijk is bezig aan een opmars, want hij duikt overal op en zijn kwaliteiten worden alom erkend. De afgelopen weken stond hij vier keer op het Cross-Linx Festival voor nieuwe muziek, trad hij op bij Podium Witteman en speelde hij in EYE Amsterdam. Morgen komt hij naar het Orgelpark, samen met Boy Edgarprijswinnaar Oene van Geel op altviool en bassist Mark Haanstra, jarenlang bandlid bij Yuri Honing. 

We spreken elkaar in het café van De School, op een steenworp afstand van zijn woning en studio. Hij woont en werkt daar in de broedplaats Lola Luid!, waar hij ongehinderd en met alle faciliteiten om zich heen zijn gang kan gaan. "Ik woon daar onder gunstige voorwaarden, maar de afspraak met de gemeente is dat je iets terug doet voor de buurt. In mijn geval gaat het dan om gratis concerten", zegt Mijderwijk. 

Hij studeerde klassiek piano aan het conservatorium van Tilburg, had privéles van Harmen Fraanje en is al enige jaren actief in het muziekcircuit van de hoofdstad. "Ik ken Oene uit de Amsterdamse jazzscene. We hebben samen gejamd in Splendor en namen op in de studio. Daarnaast hebben we veel samen gespeeld, ook met danser Kenzo Kusuda. Het uitgangspunt is altijd pure improvisatie, dat is spannend en een vertrouwenskwestie. Oene en ik vertrouwen elkaar blindelings. We behouden altijd het overzicht, ook als we denken: waar kan ik heengaan, muzikaal. Het gebeurt gewoon, het gaat niet om maandenlang repeteren."

"Oene kende Mark, die is er morgen ook bij. We spelen in het Orgelpark akoestisch, met piano, orgel, altviool en bas. We doen twee sets, één met zijn drieën, met vaste composities, en één geïmproviseerd deel, samen met Oene. Ik heb vaker in het Orgelpark gestaan, onder andere met percussie en visuals, en een filmscore. Artistiek leider Johan Luijmes heeft me min of meer geadopteerd en gaf me carte blanche. Het Orgelpark is een unieke speelplek met al zijn faciliteiten van vleugels en orgels. In zijn programmering is het onafhankelijk. We moeten zuinig zijn op zulke plekken."

Zonder opzet komt het gesprek ineens op Misha Mengelberg. Diens recente overlijden ligt nog vers in het geheugen en houdt ons beiden bezig. "Het was altijd mijn droom om Misha te ontmoeten en te spreken, maar dat is nooit gebeurd. Wel heb ik gespeeld met diens oudgedienden Han Bennink en Ernst Glerum. Misha is toch de godfather van de Nederlandse jazz en ontzettend inspirerend, met zijn volledige authenticiteit. Hij heeft een weg gebaand met zijn visie. Het aanbod in de muziekwereld is enorm divers, vind daarin maar eens je eigen weg, daarin was Misha een voorbeeld. Er zijn nu zoveel mogelijkheden, omdat alle artistieke en fysieke grenzen weggevallen zijn en omdat internet en elektronische toepassingen onbeperkt lijken. Er is nu één grote pool tussen disciplines, waarbij iedereen van alles bij elkaar plukt. Dat kan ook een valkuil zijn, als je overal tussenin valt."

"Naast Misha zijn er anderen aan wie ik een voorbeeld neem. Pianist Craig Taborn is geniaal, die zit zo diep in de muziek. Je gaat met hem op een onvoorspelbaar avontuur. Ik had de kans om hem te ontmoeten toen hij onlangs in Nederland enkele soloconcerten gaf, zeer inspirerend. We spraken onder andere over de minimalistische trekken in zijn spel. Muziek hoeft niet altijd complex te zijn en iets wat eenvoudig is hoeft niet te makkelijk te zijn. Zowel bij Misha als bij Craig heb je het gevoel: dit is het."

Mijderwijk komt zeer binnenkort met een album, To move geheten. Het komt uit op het label van Excelsior, dat voor het eerst een instrumentale act heeft getekend. "Platenbaas Ferry Rosenboom zag me met een filmscore op het festival Into the great wide open en was enthousiast, toen ging het balletje meteen rollen. Op het album staan liedjes, harmonische structuren, ideeën en schetsen en natuurlijk veel improvisaties. Ik bespeel allerlei synthesizers, elektrische piano's en de vleugel. Voordat het album verschijnt, brengen we eerst een single uit met video. Het is goed om ook dingen vast te leggen, want als je improvisatie speelt, is de muziek meteen weer weg. Toch is voor mij één ding essentieel: het moment is heilig."