Publicaties‎ > ‎

Jazzorchestra of the Concertgebouw

Interview Juan Martinez en Dennis Mackrel van Jazzorchestra of the Concertgebouw, 5 november 2015

Muzikaal vakmanschap, relevante ervaring, een open geest en andere competenties tellen in de eerste plaats, maar ze vonden elkaar vooral ook erg aardig. Dennis Mackrel is geliefd bij de musici van het Jazzorchestra of the Concertgebouw en dat is geheel wederzijds. Hij is de nieuwe dirigent als opvolger van Henk Meutgeert, en is daarover allereerst erg blij. "Ik had dit niet verwacht'', zegt hij in alle bescheidenheid,  "maar ze gaven me het gevoel dat ik zeer welkom was." Mackrel werd gevraagd na jarenlang gast te zijn geweest bij het orkest, eerst als drummer, later als arrangeur en dirigent. 

Artistiek en algemeen directeur Juan Martinez vertelt: "Dennis is een van de beste bigbanddirigenten ter wereld met een schat aan ervaring en bijzondere communicatieve eigenschappen.  Eigenlijk hebben we doelbewust toegewerkt naar zijn benoeming. Met zijn warme persoonlijkheid is hij ook zeer stressbestendig. Tijdens de producties die wij maken ontstaat er altijd hectiek. Dennis kan daar goed mee omgaan, met zijn overzicht en kalmte." 

Vannacht staat de Amerikaan voor het eerst als de nieuwe, vaste dirigent voor het orkest, bij een optreden met trompettist Christian Scott. Martinez: "Er was een kortstondige traditie van nachtconcerten in het Concertgebouw in de jaren vijftig. Legendarische artiesten als Billy Holiday, Louis Armstrong en Oscar Peterson stonden toen in de grote zaal en gaven even zo legendarische concerten. We willen die serie nieuw leven inblazen, om te beginnen met Scott, een van de toonaangevendste musici van deze tijd. We hebben eerder incidenteel met hem samengewerkt en ook met hem was er chemie. Hij komt nu met zijn eigen ritmesectie, die we willen integreren in het orkest." Mackrel: "We spelen werk van zijn nieuwe album Stretch music, waarvan ik een aantal nummers heb gearrangeerd. Ik kende Christian niet vóór dit project en ik moet hem nog ontmoeten, dat gebeurt morgen bij de repetities."

Dat zal ongetwijfeld een hartelijk treffen zijn. Mackrel is soepel in de omgang en vindt ook in Amsterdam makkelijk zijn weg. "Ik vind de Nederlanders in het algemeen relaxt, maar ik ben er totaal de persoon niet naar om te denken in nationaliteiten. Ik werk met musici over de hele wereld, pas was ik nog in Japan met pianist Monty Alexander, eerder deed ik Zuid-Amerika aan en met het orkest bezochten we China. Mijn ervaring is dat musici van welke afkomst dan ook, ongeacht geslacht, ras of nationaliteit altijd het beste van hun kunnen nastreven en het hoogst haalbare. Met zulke personen wil ik werken. Volgens mij is Christian ook zo iemand." 

Martinez: "we deden eerder met Christian een programma rond Miles Davis. Nu doen we zijn eigen werk. De release van Stretch music  was een kans om de samenwerking te hernieuwen. We gaan uit van de ideeën van de trompettist, maar maken er met het orkest en de speciale arrangementen van Dennis iets nieuws van. Nu staat het alleen nog maar op papier, morgen bij de repetities moet het echt gebeuren. Een onderscheidend kenmerk van het orkest is sowieso, dat we altijd nieuwigheden aangaan. We hebben bijvoorbeeld een uniek project gedaan met het ICP Orchestra, daar komt binnenkort een album van uit."

Mackrel: "Het orkest staat duidelijk in de traditie, maar reikt ook verder, daarin heeft het een mooie balans. Kenmerkend vind ik ook de uitgekiende balans tussen een zekere rijpheid en jeugdig enthousiasme, en tussen sidesmen en leiders, karakters. Daarbij fungeer ik als een soort intermediair, ik houd er niet van om als een dictator of docent voor de groep te staan. Het zijn geen kinderen. We weten niet precies wat er vanavond gaat gebeuren, maar ik hoop dat iedereen zich frank en vrij voelt." Martinez: "Dennis voelt het orkest goed aan, als alles meezit kan er spontaan magie ontstaan." Mackrel: "We willen elkaar verheffen."