Publicaties‎ > ‎

Jazzfest Amsterdam 2015

Interview over Jazzfest Amsterdam met Felix Schlarmann, Norbert Kögging en Anton Goudsmit, 21 oktober 2015

"Het loopt op rolletjes", zegt jazzzanger Norbert Kögging over het op handen zijnde Jazzfest Amsterdam. Hij en drummer Felix Schlarmann zetten het jaarlijkse jazzfestival op poten in de zalen van het culturele complex Studio/K in Amsterdam-Oost, nu op zaterdag 31 oktober al voor de vijfde keer. Gitarist Anton Goudsmit beleeft dit lustrum intens mee, hij speelde op vrijwel alle versies en is ook dit jaar van de partij in een duo met pianist Harmen Fraanje. Het evenement mikt op de niet-jazzliefhebber. Kögging: "De mensen komen hier veelal blanco binnen."

Hij vervolgt: "De programmering is rond, de kaartverkoop doet het prima en de productie verloopt volgens plan." Jazzfest Amsterdam biedt wederom een relevant en actueel overzicht van het jazzaanbod in Amsterdam en daarbuiten, met eveneens enkele buitenlandse namen. Er zijn ook een paar nieuwigheden. Kögging: "Dit jaar hebben we een programma voor kinderen: Jazzfest voor kids, dat door de band Tin Men & The Telephone wordt verzorgd. Kinderen zijn uitgenodigd zelf instrumenten mee te nemen, maar worden sowieso actief betrokken bij een workshop, die moet uitmonden in een uitvoering. De doelgroep van Jazzfest was altijd jongeren en studenten, hopelijk creëren we met het kinderprogramma een nieuw publiek."

Schlarmann: "Ook nieuw is de samenwerking met het Bimhuis. In juni hadden we al de zomerspecial in het Bimhuis met een viertal acts, nu in Studio/K programmeert de jazzzaal twee artiesten: de Amerikaanse avant-garde pianist Myra Melford met band en de halve New Yorker Marike van Dijk met The Stereography Project. Van Dijk verschijnt met een twaalfkoppig ensemble met onder anderen strijkers en blazers, die gedeeltelijk uit New York afkomstig zijn. De samenwerking met het Bimhuis geeft Jazzfest zeker een meerwaarde, fijn is ook dat ze meedoen aan de publiciteit en dat de Piet Heinkade dicht is zaterdag." Goudsmit: "Programmeur Huub van Riel van het Bimhuis is een waardevolle partner."

Goudsmit: "Bindende factor in de programmering is de Amsterdamse scene, die is zó groot en rijk." "We willen er echter voor waken dat er een incrowdsfeertje ontstaat", relativeert Schlarmann. "Felix en Norbert zitten als muzikanten zelf in die scene, dus ze werken van binnenuit. Van Riel heeft met zijn wereldomvattende netwerk een wijde blik, dat vult elkaar mooi aan. De kracht van Jazzfest is, dat het helemaal opgezet is door deelnemers aan de muziekwereld zelf, daardoor is er ook veel affiniteit met de muzikanten en komen zij ook graag spelen", aldus Goudsmit. "Tegen mij werd gezegd: maak maar iets nieuws en voer dat maar uit, dat is goed gelukt en er ontstond meteen een nieuw trio. Anderen krijgen een kans die ze elders niet zo gauw zouden krijgen, wie heeft er nou gehoord van Pol Belardi? Sommige acts zijn een openbaring."

Van Zuco 103 zullen velen wel gehoord hebben, zij vormen de hoofdact op Jazzfest 2015, met hun dansbare Brazilectro, een crossover van elektronica en latin input. Hun zangeres Lilian Vieira zal zeker het publiek opzwepen. Verder komt Tineke Postma naar Amsterdam, zij staat momenteel volop in de schijnwerpers als winnaar van de Buma Boy Edgarprijs. Postma speelt in een nieuwe formatie met collega-altsaxofonisten Lars Dietrich en Ben van Gelder, een droomband. Sopraan Claron McFadden treedt aan met saxofoonkwartet Artvark, ongetwijfeld met impulsen vanuit de klassieke hoek. 

Bij een lustrum hoort terugblikken en vooruitkijken. Kögging: "Voorheen was het meer tobben: het inschatten waar de rijen ontstaan, de balans in de programmering, het gepuzzel op het speelschema." Muzikaal waren er veel hoogtepunten. Schlarmann: "Bij het Benjamin Herman Trio ging het dak eraf." "Pianist en zanger Ruben Hein had een geweldige interactie met het publiek", herinnert Kögging zich. Goudsmit noemt het zang- en gitaarduo EvenSanne supergoed. "Ik zeg dat als gitarist."

Hoe kijken de organisatoren tegen de toekomst aan? Kögging: "We zoeken een structurele basis voor de financiëring. We zijn erg bezig met een toekomstvisie en stellen onszelf constant de vraag: hoe ziet het er over vijf jaar uit. We hebben geen megalomane ideeën." Schlarmann: "De sfeer en capaciteit van Studio/K zijn onlosmakelijk verbonden aan de programmering. Verplaatsing van het festival is geen optie, een andere schaal is niet het plan, hoewel we hier veel over hebben nagedacht. Uiteindelijk doen we het voor de muzikanten en het publiek, en we vinden het zelf ook nog leuk."