Robert Glasper

Interview Robert Glasper, pianist & componist, 31 juli 2015

Hij zet hoog in. Voor hem blijft het niet bij een riedeltje noten spelen, hij wil ingrijpen in mensenlevens. "Het gaat mij er niet om dat ze beweren dat ik snel piano kan spelen, maar dat ze zeggen dat ik hun manier van denken heb veranderd", stelt Robert Glasper. "Het is wel vaker gebeurd dat mensen die aanvankelijk wanhopig waren, door mijn muziek weer positief in het leven kwamen te staan." Toch is zijn werk geen muziektherapie, hij is in de eerste plaats uitvoerend musicus en componist.

Zijn publiek bevindt zich over de gehele wereld nadat hij Grammy Awards won voor zijn album Black Radio en de song Jesus children of America. Zeker ook in Nederland heeft hij veel fans na een hoop airplay en optredens in het MC Theater en op North Sea Jazz Rotterdam. Donderdag staat hij in de North Sea Jazz Club met zijn trio, met bassist Vicente Archer en drummer Damion Reid. Hij speelde al met hen toen hij tien jaar geleden bij Blue Note tekende en is nu met hen herenigd na jaren met de Robert Glasper Experiment, waarmee hij Black Radio en Black Radio 2 opnam. "Ik speel al honderd jaar met ze, sinds ik optrad in Brooklyn. Ik kan met hen lezen en schrijven, ook buiten het podium. Het zijn gewoon heel goede vrienden."

Met hen nam Glasper ook het album Covered op, waarbij hij voornamelijk werk van anderen vertolkte, onder wie Joni Mitchell, John Legend en Radiohead. Hij keert daarop terug naar zijn jazzroots, na op Black Radio vooral r&b- en hiphopmateriaal te hebben gespeeld. Glasper weet steeds heel goed wat hem voor ogen staat: "Alles bij mij heeft een bedoeling, een plan. Ik doe nooit zomaar iets, maar het heeft altijd een strekking. Met de Black Radio-albums heb ik geprobeerd het r&b-publiek aan mijn zijde te krijgen, dat is gelukt. Met Covered  bedien ik het jazzpubliek. Hoe idealistisch ik misschien ook ben, business speelt altijd een rol."

In de North Sea Jazz Club brengt hij vooral werk van zijn recente Covered. In zekere zin zijn het jazznummers van klassieke aard, met het introduceren van thema's, het variëren daarop, de doorwerking en het terugkeren naar de thema's. Glasper improviseert volop, met afwisselend teder en nerveus spel, al dan niet contrasterend met de ritmesectie. Stormachtig wordt het nooit. Wel is het hier en daar experimenteel, met dissonanten, rubato spel, modulaties en een vrije notenkeus. Tempowisselingen zorgen voor de nodige spanning en afwisseling. Het is een echte nu-jazzplaat geworden, met veel vrijheid en veel invloeden. 

Glaspers optreden in Amsterdam vindt plaats in het kader van Summer Sessions in de North Sea Jazz Club. Het is een programma dat de hele zomer tot eind augustus door loopt met een aantal grote namen, All Stars, van wie David Sanborn en Yellowjackets al op het podium stonden. Glasper, Incognito en bluesgitaristen Joe Louis Walker en Laurence Jones volgen. Daarnaast is er elke dag, behalve maandag en dinsdag, livemuziek van veelbelovende talenten van het conservatorium van Amsterdam, met mooi weer buiten op het terras. Knaller moet het finaleweekend worden op 22 en 23 augustus, met het neusje van de zalm uit de opkomende Nederlandse muziekscene.

Maar eerst nog Robert Glasper. Hij kent de club niet, evenmin als het muzikale klimaat in Nederland. "Als ik ergens op moet treden heb ik weinig gelegenheid om naar collega's te gaan kijken. Ik speel en vlieg weer door." Momenteel doet hij een tour in Europa, waarbij hij kriskras het continent bereist. "Het is mijn normale leven, ik doe dit al heel lang. Ik ben voortdurend enigszins moe, maar ben het gewend."Hij heeft wel een idee over Europese muziek: "Ze zijn hier vooruitstrevender met elektronische muziek dan in de States."

Glasper is verantwoordelijk voor de score van de speelfilm Miles ahead  van de Amerikaanse regisseur-acteur Don Cheadle, over het leven van Miles Davis. De film beleeft zijn première in New York in oktober. "Het was de eerste keer dat ik muziek voor een speelfilm componeerde. Mijn grote held Herbie Hancock was adviseur, alleen al om met hem samen te werken was fantastisch. Het doet me goed dat ook hij nog steeds zoekende is. Al met al is het een markeringspunt in mijn carrière."